Onze Stier!

Zondagavond 27 maart 2011: De stier van staal van kunstenaar Thijs Trompert bereikt onder luid gejuich van het publiek zijn bestemming op de rotonde Flierbeeksingel/Kamp, aan de rand van de Amersfoortse binnenstad. Het immense, roestbruine beest is vijf meter hoog en weegt acht ton.
1104 stier trompert2
Het beest komt aan op de rotonde

Tijdelijke stier

Het is niet de eerste stier van Trompert op deze rotonde. Trompert (1980, studeerde aan de kunstacademie Kampen) maakte in 2006 een Stier van sloophout latjes ter gelegenheid van Urban Wijland, een driejaarlijkse kunstmanifestatie in en rond Amersfoort. Gemeente Amersfoort vond hem mooi en besloot het beeld aan te kopen. Vanaf 2007 sierde de Stier de rotonde bij de Kamp, als tijdelijk kunstwerk voor een periode van vijf jaar.
 
Vijf jaar heeft de eerste stier het echter niet volgehouden. De bewoners sloten het beeld meteen in het hart, maar halverwege 2009 werd zijn kop door vandalen afgebrand. Trompert wilde het beeld niet restaureren. Hij castreerde de stier symbolisch en onttakelde het beest.
 
Op initiatief van (ex-)cultuurwethouder Arriën Kruyt,  ondernemer Franz Schrandt en Thijs Trompert is de stier nu als een feniks uit de as herrezen. Trompert heeft een jaar intensief aan het tweede beeld gewerkt. Bewoners konden een boodschap laten graveren in de stukjes staal waaruit de nieuwe stier is opgebouwd. Ruim 200 boodschappen zitten in het beest verwerkt.

Stierenbal

Aan het begin van de avond hebben zich al veel mensen verzameld rond de rotonde. Ze worden door gastheer Ide Koffeman, in Argentijnse dracht, warm gemaakt. Een wave van ‘olé!’ geroep gaat rond. Uit geluidsboxen klinkt luid het briesen en hoefschrapen van een boze stier. Rond de rotonde zijn vuurtjes waarin de laatste resten van de oude stier opbranden.
 
Even na zevenen komt er beweging van de kant van de Stadsring/Hogeweg. De lenzen van alle aanwezige fotografen draaien die richting op. Met horten en stoten komt een stoet van zestig in het wit en rood geklede stierentrekkers het laatste stuk naar de rotonde op. Kinderen, volwassenen en zelfs een bejaarde mevrouw trekken met vier dikke touwen de nieuwe stier langzaam voort (met wat hulp van vrachtwagen-pk’s). Het publiek telt af van 10 naar 1, een kanonschot klinkt en dan is het feest.
1104 stier trompert 1
Kunstenaar Thijs Trompert bovenop zijn stier

Hufterproof

De houten Stier was groot en krachtig, maar had ook iets liefs en vrolijks. Met opengesperde bek, de kop en staart gestrekt stond hij tussen de bloemetjes. Zijn houten drol lag in het gras. De nieuwe stier is een macho. Kolossaal, van roestbruin staal. Met geheven kop en staart daagt hij zijn omgeving uit en wekt de indruk ieder moment op je af te kunnen stormen. ‘Het is heel weerbarstig materiaal. Daarom hebben we het uitgekozen. Dit is zeker ‘hufterproof’.’ Aldus Trompert.
 
Terwijl Trompert en assistenten het laatste laswerk verrichten zijn er videoschermen met achtergrondinformatie, interviews met bewoners, toespraken, muziek. Later op de avond dragen bewoners gedichten voor en zingen lofliederen op de stier. Het is opvallend hoe de nieuwe stier ‘gedragen’ wordt door de Amersfoorters. Iedereen heeft het over ‘onze stier’. Het beeld is symbool geworden van saamhorigheid en doorzettingsvermogen en loeit luid ‘nee’ tegen vandalisme. Trompert heeft een punt gemaakt door de tweede stier groter, dreigender en onverwoestbaar te maken. Deze stier moest de vorige overtreffen. En dat doet hij. Hij is imposant, kolossaal en zeer krachtig. Maar hij heeft niet het spontane en kwetsbare, de charme en menselijke maat van zijn houten broertje.

www.kunstinamersfoort.nl
http://www.kunstinamersfoort.nl

(c) Lucy, 4-4-2011. Tekst: Celesta Lente. Foto's Wout Hoogendijk